Med Cobrief kan Hafslund analysere markedet, finne relevante samarbeidspartnere og identifisere nye forretningsmuligheter – samtidig som de slipper mye tungt og manuelt arbeid.
– Det er intuitivt og lett å bruke. Ikke minst sparer det oss for mye tid, sier Jørgen Onsnes, rådgiver i Hafslund Vekst AS. Kunderådgiver Daniel Samuelsen i Hafslund Mobil Energi AS nikker samtykkende.
– Det er tidsbesparende uten sidestykke. For oss er Cobrief blitt en fullintegrert del av arbeidshverdagen.
Både Samuelsen og Jørgen Osnes har fulgt utviklingen av Cobrief tett. De gir jevnlig tilbakemeldinger og ser at forbedringer skjer hele tiden. Samuelsen innrømmer at det krevde tålmodighet å være en av de første brukerne. Han holdt ikke tilbake om noe ikke fungerte. Han bidro aktivt med forslag til forbedringer.
– Nå er Cobrief det beste verktøyet vi har for å jobbe strategisk og effektivt med offentlige anbud. Det gir oss oversikt, sparer tid og åpner for nye forretningsmuligheter, sier han.
Hafslund-duoen har brukt Cobrief over lang tid – men til ulike formål. Der Samuelsen og teamet i Hafslund Mobil Energi jobber med innsikt og markedsovervåkning, jobber Osnes og Hafslund Vekst med å finne relevante anbud, selve utarbeidelsen og innsendingen av anbud.
For Samuelsen handler ikke Cobrief-tilgangen om å vinne anbud. Han søker aktører som allerede har vunnet dem.
Hafslund Mobil Energi leverer mobile energiløsninger, ladeløsninger og midlertidig energi-infrastruktur til store byggeplasser. Da er det avgjørende å vite hvem som skal i gang med nye prosjekter. Det kan være potensielle kunder.
– Hvem har vunnet hva – og hvor? Og hvem er det egentlig som står bak de store infrastrukturprosjektene i landet? Det er den innsikten vi er ute etter og finner i Cobrief, sier han.
Samuelsen så tidlig at løsningene med å finne anbudsvinnere i markedet ikke var gode nok. De var dyre, tungvinte – og ofte begrenset til enkeltregioner.
Etter å ha vært i dialog med flere aktører, tok han kontakt med Cobrief. Han la frem behovet i detalj. Hafslund Mobil Energi forklarte behovet for et verktøy som kunne gi løpende innsikt i anbud – både hvem som vant, hvor og hvorfor.
Cobrief tok utfordringen og utviklet det som i dag heter Markedsinnsikt – en funksjon som først ble laget for Hafslund, men som i dag er blant de mest brukte i hele plattformen. Den gir brukerne sanntidsinnsikt i tildelinger, aktører og samarbeidsmuligheter.
PSSST: Har du hørt at Cobrief har gratis anbudsvarsler, helt uten prøvetid? Sjekk den ut her!
For bedrifter som vil spare tid på å skape nye inntekter.
Tellef Tveit
– Det er tidkrevende å få oversikt over anbudsmarkedet. Men vår kunde Hafslund er et godt eksempel på hvordan man kan bruke Cobrief til å spare tid og å skaffe innsikt, sier Tellef Tveit, kommersiell leder i Cobrief.
- Hafslund bruker Cobrief til å få full oversikt over anbudsmarkedet, identifisere anbudsvinnere og finne nye samarbeidspartnere. Det er ikke uten grunn at de opplever dette som tidsbesparende uten sidestykke.
I tillegg har Hafslund kommet en gode tilbakemeldinger underveis, som har forbedret Cobrief som produkt.
- Slike tilbakemeldinger er gull verdt for oss, og er med på å forbedre hele kundeopplevelsen. Vi lar oss inspirere av kunder som Hafslund!