"Endelig et anbudsverktøy som henger med i tiden!" Det var tanken til Tormod Skåle i Kantega etter å ha testet Cobrief. Nå jobber det norske konsulentselskapet smartere med offentlige anbud, får bedre beslutningsgrunnlag og unngår å gå glipp av viktige muligheter. Deres erfaring viser at et moderne anbudsverktøy ikke bare sparer tid, men også fungerer som et strategisk konkurransefortrinn.
– Jeg har brukt Cobrief noen måneder nå og har ikke savnet det gamle systemet en eneste gang, sier salgsdirektør i konsulentselskapet Kantega, Tormod Skåle.
Han snakker om løsningen de hadde brukt i mange år, og som de opplevde som svært lite oversiktlig. Nå har Kantega byttet til Cobrief.
– Brukeropplevelsen er rett og slett i en helt annen liga. Det er svært intuitivt, oversiktlig, og du merker at her er vi godt teknologisk plassert i 2025 – ikke 1990, sier Skåle.
Det var Christian Martinsen i Knowit, en nær samarbeidspartner og kjenning, som først tipset Skåle om Cobrief.
Knowit har brukt Cobrief i lengre tid. Skåle ble ikke skuffet. Cobrief samler alle relevante anbud i én oversiktlig innboks, sortert etter relevans.
Systemet lærer etter hvert som man bruker det. Det gjør at Kantega nå fanger opp muligheter de tidligere kunne glippe på. Kantega bruker Cobrief blant annet til å sile, sortere og kvalifisere muligheter.
– Det gjør at vi jobber smartere. Vi sparer tid og vi går ikke glipp av noe. Det gir oss en trygghet og et bedre beslutningsgrunnlag, sier han.
Kantega har levert skreddersydde IT-løsninger siden 2003 og har i dag rundt 180 ansatte fordelt på kontorer i Oslo, Bergen og Trondheim.
Selskapet er 100 prosent eid av de ansatte, og alle som begynner, får tildelt 1000 aksjer. I fjor kunne alle ansatte glede seg over et utbytte på 150 000 kroner.
Skåle forteller at det gir Kantega en unik kultur. Lav turnover, flat struktur og en felles motivasjon for å gjøre det beste for både kunde og kollega.
– Det handler både om å dele verdiskapningen og om å holde aksjeverdien lav, slik at flere har råd til å kjøpe seg inn, sier han.
Kantega leverer mest til privat sektor, men offentlig sektor er også noe de retter seg mot.
– Offentlig sektor er en viktig del av virksomheten, både fordi det gir stabilitet, og fordi vi ønsker å bidra til samfunnsnyttige og faglig utfordrende prosjekter, sier Ståle.
Kantega har brukt Cobrief aktivt siden januar 2025. Allerede etter få måneder er Skåle overbevist. Han mener at alle selskaper som enten jobber med offentlig anbud eller har et mål om å levere til det offentlige, kan få verdi av et verktøy som Cobrief.
Det er også raskt og enkelt å komme i gang.
– Det er så intuitivt at også de som aldri har jobbet med anbud før, umiddelbart skjønner hvordan de skal bruke det, sier Ståle.
For bedrifter som vil spare tid på å skape nye inntekter.
Jonas Klafstad
Medgründer og daglig leder i Cobrief, Jonas Klafstad, mener at Kantegas tilnærming til anbudsarbeidet er til inspirasjon for andre.
– Vi er utrolig imponerte over hvor fremsynt og strategisk Kantega har tilnærmet seg anbudsarbeidet. De forstod at et utdatert verktøy ikke bare er ineffektivt, men også en risiko for å miste verdifulle prosjekter. Ved å ta i bruk Cobrief har de bevist at et moderne anbudsverktøy ikke bare handler om å spare tid, men om å sikre et bedre beslutningsgrunnlag og fange opp muligheter de tidligere kunne gå glipp av. Deres suksess er et tydelig bevis på at tiden er inne for å modernisere, og vi håper flere følger deres eksempel.