– Fra starten har vi ønsket å bruke de beste og mest effektive løsningene. Cobrief er et godt eksempel på et verktøy som virkelig gir verdi, forteller medgründer av WRK Medic og WRK Bemanning, Jon Erling Skarsholt.
WRK Medic er et bemanningsbyrå som spesialiserer seg på legebemanning. Selskapet rekrutterer allmennleger og legespesialister til faste stillinger eller bemanner ut til kortere og lengre oppdrag i privat og offentlig helsevesen.
WRK Bemanning rekrutterer og hjelper med bemanning innenfor barnevern, helse og omsorg, oppvekst og sykepleie.
Begge WRK-selskapene ser et stadig økende behov for helsefaglig bemanning i Norge. Ambisjonen er klar: å vokse videre innenfor offentlig sektor – uten å gå på kompromiss med kvalitet.
– Vi ønsker å være offensive på anbud og levere på toppnivå. Cobrief er en viktig brikke i dette. Det gjør oss effektive, og det gir oss trygghet på at vi leverer det som trengs. Jeg mener Cobrief passer for alle små og mellomstore bedrifter som vil satse på anbud, sier Skarsholt.

På spørsmål om hvordan en anbudsprosess så ut før begge WRK-selskapene begynte å ta i bruk Cobrief, beskriver Skarsholt en prosess som var både tung og fragmentert.
Flere personer måtte sette av mange dager for å samle dokumentasjon og utarbeide tekst. Det var ikke uvanlig at det måtte settes av betydelig med tid – opptil en ukes arbeid for å skrive et tilbud.
– Vi måtte ha folk som satt på hjemmekontor flere dager bare for å konsentrere seg om prosessen, sier Skarsholt.
Dette er ikke tilfelle lenger. Med Cobrief ble alt snudd på hodet til det bedre.
– Nå kan vi gjøre det på en brøkdel av tiden. Vi har redusert tidsbruken på anbud med opptil 80 prosent. I stedet for å stoppe hele driften for å skrive tilbud, kan vi gjøre det ved siden av den daglige virksomheten. Det er en enorm forskjell, sier Jon Erling Skarsholt.
Cobrief hjelper selskapet med å samle dokumentasjon, gjenbruke tekster og bruke AI til å utforme svar på komplekse spørsmål i anbudene.
– Det gir både effektivitet og presisjon, og vi ser at kvaliteten på tilbudene våre har økt, sier han.

Effektivitet er én ting – men for WRK handler det aller mest om kvalitet. Og resultatene lar ikke vente på seg.
De vant nylig et anbud med full score på kvalitet. Anbudet ble skrevet med hjelp av Cobriefs KI-funksjon, som hjelper brukeren med å skrive selve anbudet raskt, effektivt og ikke minst presist.
Selv om WRK ikke var billigst, gjorde kvaliteten at de likevel gikk hjem med seieren. Her spiller Cobrief en sentral rolle, legger han til.
– Verktøyet gir oss både oversikt og trygghet. Vi har bygget opp en kunnskapsbase i Cobrief som gjør det enkelt å hente frem gode tekster, vise hvordan vi håndterer avvik og dokumentere kvaliteten på leveransene våre. Det er gull verdt når man blir målt opp mot de store aktørene.

For bedrifter som vil spare tid på å skape nye inntekter.
Jonas Klafstad
Historien til WRK er motiverende å høre for oss i Cobrief. WRK er en offensiv og kvalitetsbevisst aktør som tør å utfordre de etablerte. At de nå vinner anbud på ren kvalitet – og ikke bare pris – ved hjelp av verktøyet vårt, er svært inspirerende.
Jon Erling og gjengen i WRK viser at selv med begrensede ressurser kan man konkurrere helt i toppen, så lenge man har de rette verktøyene. De beviser at anbudskonkurranser ikke trenger å være forbeholdt de aller største. Vårt mål er å løfte frem de beste leverandørene, uavhengig av størrelse. Når vi i tillegg får høre at de sparer 80% av tiden sin på å bruke oss, det er virkelig stas å høre, og en stor motivasjon for vårt videre arbeid med å forenkle anbudsjobbingen til alle leverandører.